Vertelsels uit het schoone hemelrijk. Gesgneerd

Stephanie CLAES-VETTER
€50,00
Envoyez à
*
*
Méthode d'expédition
Nom
Délai de livraison estimé
Prix
Aucune option d'expédition

Year: 1920
Publisher: Het Vlaamsche Land, Antwerpen
Edition:
 1st

Language: NL
Pages: 88
Condition: Fair
Cover condition: Poor
Binding: HC
Ft: 19,2*13,5*0,8 cm. 150 gr.

- Gesigneerd door Stephanie Claes Vetter in potlood en bijgeschreven in haar handschrift in pen: "eigendom van Ernest Claes".

- Korte biografie:
Geboren als Johanna Maria Stephanie Vetter op 25 februari 1885 in Zutphen, Nederland.
Overleden op 9 oktober 1974 in Elsene (Brussel), België.
Ze trouwde in 1912 met de Vlaamse schrijver Ernest Claes.
Haar vader Anton Vetter kwam uit de katholieke burgerij; haar moeder Ninette van Ghert was Vlaams.
Loopbaan en werk:
In de jaren 1909-1914 was ze redactrice van het vrouwenweekblad De Lelie.
Haar literaire werk verscheen vanaf 1915; haar debuutroman was Eer de mail sluit uit 1915.
Enkele bekende titels zijn:
Vertelsels uit het schoone hemelrijk (1920)
Stil leven (1926)
Miete (1932)
Als de dagen lengen (1941)
Vrouwen zonder betekenis (1952)
Haar romans richten zich vooral op de burgerlijke Brusselse middenklasse en op thema’s rond huwelijk, vrouwelijk gemoed en psychologische problematiek.
Betekenis en context:
Stephanie Claes-Vetter bracht in de Vlaamse literatuur een relatief frisse, psychologische benadering van het huwelijk en de positie van de vrouw — in een tijd en context waarin dat minder gebruikelijk was.
Ondanks haar productie bleef ze vaak in de schaduw van haar echtgenoot Ernest Claes, zowel wat bekendheid betreft als in archivering van haar werk.
Haar archief werd sinds recent samengebracht met dat van haar echtgenoot bij het Letterenhuis, wat nieuw onderzoek mogelijk maakt naar haar rol en werk.
Waarom interessant:
Voor wie geïnteresseerd is in de ontwikkeling van vrouwelijke schrijvers in Vlaanderen/Nederland is Claes-Vetter een voorbeeld van een Nederlandstalige vrouw die in het begin 20e eeuw actief was in literaire en culturele kringen.
Haar werk biedt inzicht in de maatschappelijke en psychologische achtergrond van het huwelijk, vrouwelijkheid en sociale klasse in haar tijd.
Haar persoonlijke situatie (Nederlandse afkomst, huwelijk met een Vlaamse schrijver) maakt haar tot een brugfiguur tussen Nederland en Vlaanderen in het literaire veld.

- Omslag door Samuel De Vriendt. Samuel Marie Jean Albert de Vriendt werd geboren op 14 november 1884 in Schaarbeek (Brussel) en overleed op 26 juli 1974 in Sint-Antonius-Brecht (nabij Antwerpen). 
Hij was een Belgisch kunstschilder, ontwerper van glasramen en illustrator, afkomstig uit een familie van kunstenaars (o.a. zijn vader Juliaan De Vriendt).
Opleiding & vroege werk:
• Hij groeide op in een kunstzinnig milieu: zijn vader was schilder én politicus, grootvader en oom eveneens actief in de kunst.
• Hij studeerde aan het Collège Saint-Louis in Brussel, en vervolgens aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen.
• Al vroeg werkte hij mee aan grote opdrachten, bijvoorbeeld hielp hij zijn vader bij muurschilderingen in het stadhuis van Brugge omstreeks 1904-1905.
Thema’s en stijl:
Zijn werk omvat onder andere:
Religieuze en bijbelse onderwerpen, muurschilderingen, glasramen.
Oorlogservaringen: tijdens de Eerste Wereldoorlog was hij vrijwilliger aan het IJzerfront en maakte hij tekeningen en schilderijen van het frontleven.
Vlaamse betrokkenheid: hij was actief in de Vlaamse oudstrijdersbeweging en organiseerde onder meer de eerste IJzerbedevaart in 1920.
Een bekend werk is bijvoorbeeld “Kerstnacht 1915 aan de IJzer” waarin hij het moment van vrede tussen soldaten afbeeldt.
Latere loopbaan & controverses:
In 1927 vestigde hij zich in Brugge en werd lid van de beheerraad van de Academie voor Schone Kunsten.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij schepen voor Schone Kunsten en kortstondig burgemeester ad interim van Brugge.
Na de oorlog werd hij veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf wegens collaboratie met de bezetter.
Betekenis:
Samuel de Vriendt vertegenwoordigt een kunstenaar die enerzijds diep verankerd is in de religieuze- en Vlaamse cultuurstroming en anderzijds getekend is door de oorlogservaring. Zijn oeuvre en leven illustreren mooi de complexe realiteit van België in de eerste helft van de 20e eeuw: kunst, cultuur, politiek, oorlog en maatschappelijke betrokkenheid.